FRUIT Classics: Starcraft II

Starcraft

Voor deze FRUIT Classics over Starcraft 2 nemen we eigenlijk even de hele reeks erbij want Starcraft 2 gaat verder waar deel 1 is gebleven en als je niet bekend bent met de reeks is het even zoeken waar je precies in het verhaal springt als je alleen bekend met deel 2 bent. Starcraft wordt al door de founders van FRUIT (Nazbuu, Viddian, Th3BlackShadow en TheKillerBee) gespeeld sinds de release in 1998 en is mede zo enorm bekend geworden door voor die tijd de geweldige graphics en cutscenes maar vooral door het ijzersterke verhaal dat iedere RTS liefhebber in zijn hart heeft gesloten vanaf die tijd. Want een ijzersterke verhaallijn is moeilijk te maken binnen een game hoeveel mensen weten er eigenlijk precies waar Borderlands nou echt om draait? En als je er teveel op door borduurt raakt het verhaal in de knoop en volgen zelfs de allertrouwste fans het soms even niet meer zoals de Resident Evil series. En dan komt Blizzard met een RTS game waarbij een redelijke storyline al voldoende moet zijn maar zet het neer als een huis en deel 2 zet er nog een paar verdiepingen bovenop met de huidige technologie…ik zeg petje af!

In het kort:

Het is al een schande dat ik het überhaupt nog moet vertellen maar vooruit…het verhaal is immens lang en ga ik ook niet helemaal uitleggen maar hier komt het op neer (snoeiharde spoileralert):
Er zijn 3 rassen namelijk Terran (mensen), Protoss (high-tech aliëns) en de Zerg (alles verzwelgend buitenaards insect-achtig ras). Je snapt nu al gelijk waar het verhaal vooral om draait…maar zo oppervlakkig is het eigenlijk nog niet eens, het gaat in eerste instantie om een keiharde burgeroorlog onder de Terrans, dat op gegeven moment verstoord wordt door de Zerg dat eigenlijk op de vlucht is voor de Protoss. De rebelse Terran groep Sons of Korhal gebruikt de Zerg tegen de Confederacy door ze naar een aantal belangrijke installaties te lokken waardoor de Confederacy uiteindelijk ten val komt. In dit proces offert de leider van de rebellen Arcturus Mengsk zijn belangrijkste pion Sarah Kerrigan op aan de Zerg die tegen zijn plannen was. Ook zijn beste soldaat Jim Raynor die ‘iets’ had met Kerrigan stapt met een handje vol soldaten uit het rebelse leger. Mengsk kroont zichzelf tot keizer en daarmee is  de Terran Dominion geboren. Ondertussen heeft de Zerg de thuisplaneet van de Protoss weten op te speuren en de Protoss keren als de gesmeerde huiswaarts om dit koste wat het kost te behouden van dit alles infecterende ras. Op deze planeet Aiur komen ze oog in oog te staan met een gemuteerde Kerrigan die in opdracht van de Zerg Overmind een groot gedeelte van de Zerg aanstuurd. Uiteindelijk wordt de Overmind vernietigd en blijft er een verwarde maar vooral pisnijdige Kerrigan over die de Zerg bij elkaar schraapt en koers zet naar de Terran Dominion om verhaal te halen bij Mengsk. Raynor denkt nog zijn geliefde Sarah te kunnen redden en zet alles in om dit in werkelijkheid te brengen. Even bleek dit gelukt te zijn maar haar wraaklust op Mengsk was nog sterker dan haar vernieuwde menselijkheid en ze zoekt de Zerg weer op…

En de game-play dan? tja die is gewoon prima beetje klikken hier en daar en dan heb je dat ook weer gehad maar wat een verhaal heh?

 Starcraft game-play (Terran)  Starcraft 2 game-play (Zerg)
Herinneringen:

Onze herinneringen liggen vooral bij deel 1, dit omdat de maps toen nog vele malen groter waren dan de huidige RTS games. Bouwen was toen nog leuk en als er geen plek meer was of de grondstoffen waren op dan ging je er maar eens een eind aan breien. Ook zat er bij deel 1 een Map Editor die een stuk eenvoudiger werkte dan menig huidige map editors, dus verveelde de standaard maps je? dan knutselde je even een nieuwe map in elkaar en lekker veel grondstoffen uiteraard. Online gamen zat er nog niet echt in toen dus we moesten het meer van LAN avondjes hebben waar we het tegen elkaar opnamen, dit waren pijnlijke nachten vooral voor Viddian en Nazbuu want als de gebroeders aan kwamen vallen dan zorgden ze wel dat ze met de beste shit naar je toe kwamen…je werd geowned in stijl zeggen we dan maar. Maar dat was allemaal prima de sfeer was goed en de frikandellen lekker dus het kon al niet meer stuk, we pakten ze de volgende keer wel zeiden we dan…helaas is het gebleven bij een stille wens want echt verslaan met Starcraft hebben we ze nooit…maar ik kan me nog heel goed een potje C&C herinneren…iets met Venom Choppers en Lasers…

Starcraft 2 nu:

Deel 2, gekocht uit pure nostalgie en diepste respect voor het genre, ook de ‘DLC’ Heart of the Swarm en straks ook de nieuwste ‘DLC’ Legacy of the Void…en waarom ‘DLC’? omdat het eigenlijk volledige games zijn als het op de campaign aankomt en de prijs is er ook naar helaas…

Dat is voor ons in ieder geval Starcraft nu, helaas is voor ons de multiplayer niet meer wat het was niet alleen vanwege de kleinere maps maar ook omdat het vooral online een competitieve tint heeft gekregen en het zelfs tot E-Sports game heeft gemaakt. Nee Starcraft blijft in ons hart zitten vanwege dit mooie verhaal dat we blijven volgen al maken ze nog 10 nieuwe delen met weet-ik-veel hoeveel spin-offs dit is gewoon een must voor iedere RTS liefhebber en eerlijk gezegd ken ik weinig RTS liefhebbers die deze game niet kennen dan wel niet in het bezit hebben om alleen de storyline al.

 

Leave a Reply