Final Fantasy XIII: Lightning Returns

Final Fantasy is echt een game van The Nazbuu, hij heeft ook altijd moeite om er kritisch naar te kijken aangezien hij gewoon elke titel wil hebben en spelen…op de Online versies na dan.

Nu was Final Fantasy XIII en onaangename verassing doordat de gameplay erg lineair bleef, Final Fantasy XIII-2 heeft verandering beloofd die het maar zwakjes nakwam…zouden de dev’s van Square Enix het dan bij de derde keer goed hebben?

Gameplay @ Gamescom 2013

Helaas ging de speelbare Demo op Gamescom 2013 alleen maar om het nieuwe battle-systeem, iets wat bijna iedere Final Fantasy titel heeft en toegegeven dat Square Enix hier echt ijzersterk vernieuwend in blijft. Maar dat is iets wat bijna elke Final Fantasy fan wel weet ondertussen, wat we wilden zien is een Final Fantasy XIII in een open wereld, looten tot je erbij neervalt en sidequest na sidequest doen. Jammer genoeg moeten we het helaas weer met hun beloftes doen…
Maar dat deed de pret niet bederven want The Nazbuu stond met Shiveling en Legend in de rij om dit te spelen en voor deze 2 mannen was het de eerste Final Fantasy titel die ze zouden aanraken. Na afloop konden ze alleen maar zeggen dat ze het na even klooien aardig doorhadden en dat het ook best in de smaak viel…maar om het daadwerkelijk ook te kopen moesten ze nog even een nachtje over slapen.

Het battle-systeem zat goed in elkaar in het eerst deel van XIII kon je verschillende battle stances houden die je met een korte interactie kon activeren na 20 keer gaat datzelfde filmpje telkens opnieuw aardig vervelen, in dit derde deel kan je zonder interacties makkelijk en snel wisselen van stance en deze kan je ook nog eens levelen en aanpassen. Daarnaast ging het hele turnbased wel vervelen in voorgaande games…dat je in een lege ruimte loopt en INEENS wordt aangevallen dat is ook niet erg realistisch natuurlijk, in Final Fantasy XII hadden ze een systeem bedacht waardoor je met je party over de vlaktes liep en als je in de buurt van een enemy kwam dan vielen ze automatisch aan en hoefde je alleen nog je speciale abilities te kiezen, wat ook ging irriteren omdat sommige partymembers een veel verdere attack range hadden dat ze enemies aanvielen als jij er juist 1 probeerde te vermijden. Dit battle-systeem is dus gedeeltelijk toegepast in XIII-3 en loop je alleen rond met Lichtning, nu ook met de mogelijkheid om te sprinten en te springen kan je enemies wat makkelijker ontwijken als je vind dat ze te sterk voor je zijn of juist te zwak.

The Nazbuu 9,5
Shiveling 8
Legend 9