New Game: Star Citizen

Door: Timberwolf

Star Citizen, een MMO met ruimteschepen. “Zoiets als EvE Online dus?” Nee…..”WoW dan?” Ook niet…

Star Citizen is iets lastiger uit te leggen dan je denkt.

Allereerst wordt het gemaakt door Chris Roberts. Als je hem niet kent, dan heb je waarschijnlijk ook nooit van Wing Commander of anders Freelancer gehoord.

RSI of CIG?

Cloud Imperium Games, een nieuw bedrijf van meneer Roberts. “Maar waarom heet de site dan Roberts Space Industries?” Omdat Roberts Space Industries een fictioneel bedrijf is binnen Star Citizen. Vaker dan niet halen mensen die twee door elkaar en denken ze dat het bedrijf RSI heet. Ik noem geen namen van de mensen die het door elkaar halen. Nazbuu…

Een game uit….delen.

Als je al niet verward bent geraakt van het bedrijf en de site, dan raak je hier wel verward van. Star Citizen is namelijk alleen een deel van de game. Er zijn twee delen, de Singleplayer genaamd Squadron 42 en de Persistent Universe ofwel multiplayer. Wat is het verschil? Squadron 42 (SQ42) is de singleplayer waar je een militaire piloot bent, in de ruimte en de Persistent Universe (PU, Star Citizen), dat is zo’n beetje een hele grote sandbox. Je kan doen en laten wat je wil. Handelswaren slepen van de ene planeet naar de andere, of toch maar piraat worden en proberen de handelaren te beroven. Maar niet voor dat je te maken krijgt met spelers die zijn ingehuurd als bewaking voor de handelaar.

Cockpit
Star Citizen cockpit

Maar de spelers hebben de PU niet in handen. Er wordt momenteel van uitgegaan dat er per iedere speler 10 NPCs zijn. En als jij die handelswaren niet sleept, doet een NPC het wel. En die piraten? Dat kunnen net zo goed ook NPCs zijn, je kan op het eerste gezicht het verschil toch niet zien. De PU is dus een MMO, “zitten er ook RPG elementen in?” Niet de RPG die je zou denken. Er zit geen skilltree in, geen levels en ook geen andere dingen die je eerder in een WoW ziet. En als het gaat om quests, die zitten er ook niet in. Je kan jezelf natuurlijk verhuren als een huurling, of bewaking, maar je gaat niet naar een NPC rennen voor een “collect 25 of this” quest.

Leuke extraatjes.

Je kan landen op planeten en rondlopen of een bar bezoeken. Je kan het interieur van je schip bezichtigen. Klinkt niet echt spannend zou je zeggen maar als je je bedenkt dat het grootste schip, de Bengal Carrier, 1 km lang is en dat je bijna iedere vierkante meter kan bezichtigen, dan is het ineens een heel ander verhaal. Maar ja, een interieur is niet echt bruikbaar tenzij je er wat mee kan doen natuurlijk. Star Citizen heeft dus ook een FPS gedeelte naast het vliegen. Een corvette of frigate boarden met een paar gewapende mannen geeft nieuwe betekenis aan de woorden Hostile Takeover.

Bengal Carrier Bengal Carrier Schematic
Bengal_Carrier Image converted using ifftoany

Je kan ook racen, er zijn zelfs toernooien in de PU waar je aan mee kan doen maar dan moet je wel het snelste schip hebben. Alles kan je customizen, van je character tot je schip. “Andere pipa’s op je schip?” Geen probleem. “Ander likkie verf?” Zo gepiept. Maar ga er wel van uit dat het iets langer duurt dan een seconde voordat je schip klaar is.

No-Claim verzekering…

Maar je kan je schip ook kwijt raken, en dat gebeurd iedereen wel eens. “Moet je dan een nieuwe kopen?” Nee joh, de verzekering geeft je een nieuwe zolang de voorraad strekt. “Je had toch een schip verzekering? toch?” jazeker, verzekeringen. Je kan een verzekering afsluiten voor je schip zodat je een nieuwe krijgt als de ouwe in de prak…uhh…vliegt of simpelweg vergeten bent op slot te doen. Maar alle veranderingen zoals andere guns worden dan niet uitgekeerd en moet je opnieuw kopen. Je krijgt alleen maar het standaard schip uitgekeerd…maar niet vergeten de premie te betalen, je kan zelfs een aparte verzekering afsluiten voor je handelswaar. Maar verzekeringen zijn niet het enige wat geld kost. “Geld?” Ja genaamd UEC (United Earth Credits), je moet zelfs landingskosten betalen. Dacht je nou echt dat er geen parkeermeter voor ruimteschepen zou zijn?

Maar je schip is niet het enige dat persistent is, je character ook! raakt hij in een gevecht een oog kwijt dan kan je een kunstmatig oog nemen of misschien een ooglapje…Yarr! Of als het echt niet meezit heb je een nieuwe arm nodig. Al deze littekens die blijven bij je, zo kan je laten zien dat ze niet met je moeten sollen. Maar uiteindelijk is er zoveel van je character vervangen dat hij de keer erna dan toch maar komt te overlijden. “Wat dan?” Alle spullen gaan dan naar de erfgenaam die je alvorens hebt aangewezen, natuurlijk speel je dan gewoon verder met de erfgenaam. Maar je oude character is dan toch dood en kan niet worden terug gebracht.

Piloot
Pilot_Head

Gone where no man has gone before.

Sommige van ons hebben wel Star Trek Online gespeeld. Dat gevoel van “Gone where everyone has gone before” dat is er niet zoveel in Star Citizen. Natuurlijk zijn er stelsels die al ontdekt zijn, maar die zijn zo groot dat er misschien toch nog ergens iets boeiends verstopt zit. Of je kan een nieuw jump-point ontdekken dat naar een nieuw zonnestelsel leid, en dan mag jij het nieuwe stelsel een naam geven. En de data nodig is voor een jump-point voor veel UEC verkopen. Of toch maar geheim houden, maar dan is het wachten tot iemand je nadoet en het ook ontdekt.

Natuurlijk zal je character wel herinnerd worden. Als je een nieuw zonnestelsel ontdekt zal je character in de geschiedenisboeken staan van Star Citizen. Of anders de gevreesde piraat Roberts verslaan, en te boek staan als de persoon die de piraat Roberts heeft verslagen. Belangrijke NPCs zullen namelijk niet respawnen zoals in andere games. Er zal dan een andere piraat zijn om de leegte te vullen, maar die zal nooit hetzelfde zijn als Roberts.

Er zijn schepen van groot tot klein, van maar 1 piloot tot een hele crew.

Oldschool

Net als de games van oudsher en dan zeker in het bijzonder die op de pc wordt dit een on-time-purchase game maar wel 1 die ook met subscriptions werkt maar niet zodanig dat het een pay 2 win gevalletje wordt, je hebt dan wat extra zoals Jump-Point, een magazijn met allerlei work-in-progress dingen, en andere subscriber exclusive goodies. Wekelijks worden er 10 vragen van subscribers gekozen en die worden dan door Chris Roberts zelf beantwoord.

Crowd-funded

Het is een game die geheel gecrowdfunded is, de spelers betalen voor de ontwikkeling van de game. En in ruil daarvoor krijgen ze schepen, de game als hij uitkomt en bèta toegang. Maar alle schepen die je kan “kopen” kan je ook in de game kopen met UEC. Je zou dus nu een start schip kunnen kopen en dan als de game uit is genoeg sparen voor een groter schip.

Alpha, Bèta, Launch!

De game wordt opgedeeld in stukken die ze één voor één afmaken. Zo is de Hangar Module al af, hier kan je je schepen bekijken zowel van binnen als van buiten. Maar niet alle schepen zijn al af, naast de Hangar is er ook Arena Commander, zoiets als World of Warplanes in space. Hier kan je je schepen vliegen, en schieten op andere schepen of spelers. Maar zoals je kan verwachten is het aanbod schepen momenteel nogal mager.

En verder komen er nog de Planetside module, de FPS module, SQ42, de PU bèta, en dan de officiële Launch. Zelfs Squadron 42 wordt alvorens de release van de PU in episodes uitgegeven aan backers. Backers zijn mensen die geld aan de game hebben gegeven. Voorlopig is er nog geen echte release date bekend, er wordt geroepen najaar 2015 maar dit kan nog veranderen naar 2016. De bèta zal in ieder geval al wel eerder speelbaar zijn en uiteraard als je geld dokt dan heb je al toegang tot je Hangar en de Arena Commander.

One thought on “New Game: Star Citizen

  1. Freelancer!!!!

    Heb ik jou die game niet ooit gegeven nadat ik hem 10 keer had uitgespeeld 😀

    Dit klinkt echt wel heel tof allemaal. Ik kan niet wachten om hem te gaan testen. Leuk stukje timber!! Misschien carriere wissel naar professioneel stukjes schrijver?

Leave a Reply