Hearts of Iron IV Compo Regels

Welkom wereldleiders!

Dit wordt wellicht de meest chaotische compo die jullie kunnen bedenken maar het gaat hem natuurlijk om het plezier dat je hebt.

Heel veel succes!

Het Werkt Als Volgt

Aan het begin van de compo worden 3 sterke spelers gekozen die ieder een politiek standpunt nemen met toebehorend land.

Democraten       :               Noord-Amerika
Fascisten           :               Duitsland
Communisten   :               Sovjet-Unie

Deze spelers en hun landen mogen onder geen enkel beding samenwerken en/of wisselen van politiek standpunt.

De compo zelf zal verdeeld worden over 2 dagen. (Meer dagen kan in overleg)

Team Indeling

De overige spelers krijgen een willekeurig land toebedeeld. Het politieke standpunt dat hun land representeert mag gewisseld worden naarmate het spel vordert maar hoeft niet als ze dat niet willen. Non-Alligned moet wel een kant gaan kiezen gegeven moment.

Is een speler het niet eens met zijn toebedeelde land mag hij 1 keer opnieuw een willekeurig land trekken. De Landen UK en Japan MOETEN uitgedeeld zijn. Indien dit niet het geval is in de random fase worden ze toebedeeld.

Nadat je je land gekregen hebt neem je de daarbij horende vlag mee naar je plek en hang hem achter je op zodat andere spelers kunnen zien wie welk land heeft.

(De vlaggen zijn onderdeel van deze compo en dienen weer ingeleverd te worden na afloop)

De Grote Prijs

Aan het begin van de compo nadat de eerste vaste 3 factie spelers bekend zijn gemaakt wordt er een kist neergezet met onbekende inhoud.

Het Addertje Onder Het Gras

1 van de 3 factieleiders wint dus deze prijs, maar dit kan hij niet alleen en zal hem daarom moeten delen. De 3 eerst gekozen spelers en hun landen mogen de overige spelers in-game vragen of ze vriendjes willen worden en Vise Versa. Het is de bedoeling dat dit niet groots aangekondigd wordt tenzij je denkt niets te vrezen. De meer mensen in zijn team des te meer hij zal moeten verdelen mits hij wint. Maar let wel…er zitten een x aantal prijzen in de kist. De factieleider bepaald zelf wie er wat krijgt aan de hand van jouw contributie aan zijn overwinning.

De factieleider krijgt vooraf een MVP lijst. Hier kan hij zelf gaandeweg een puntentelling bij houden. Uiteraard kunnen deze punten wijzigen naarmate het spel vordert maar het doel hiervan is om zoveel mogelijk te monitoren wie het meeste recht heeft op bepaalde prijzen. Wel rekening te houden dat de minder goede spelers dan veel hulp zullen vragen maar nog steeds beloond kunnen worden als deze vruchten zich afwerpen.

Regels

  1. Aan het begin van de compo zeg je je guarantees op.
  2. Alle spelers moeten zich uiteindelijk achter 1 van de 3 facties scharen…niemand is “Zwitserland”.
  3. Er wordt geen toezicht gehouden op wie er nog geen factie gekozen heeft. Hier ben je zelf verantwoordelijk voor.
  4. Een speler kan geen 4e factie starten om als 4e partij kans te maken op de prijs.
  5. Is een speler verslagen? Dan kan hij opgenomen worden in de factie die hem verslagen heeft. Dit maakt hem direct teamlid en heeft dus recht op die prijs.
  6. Regel 3 geldt ook wanneer een speler al bij een andere factie/team hoort. Hij mag dus nadat hij verlagen is overlopen. Gebruik hierbij tools om jezelf te “verkopen” zodat die factieleider een geldige reden ziet om zijn prijs nog meer uit te dunnen.
  7. Wanneer een factieleider verslagen wordt ligt hij uit de game en dus uit de compo. Zijn overwonnen landen die bij spelers horen mogen doorspelen tot ze verslagen zijn en mogen net als regel 3 ook opgenomen worden in de nieuwe wereldorde. Hijzelf heeft zelfmoord gepleegd in een koude donkere bunker en doet niet meer mee.
  8. Factieleiders mogen geen akkoordjes sluiten onderling.
  9. Als een speler verslagen wordt door een burgeroorlog mag je van je factieleider Re-Joinen. Een factieleider heeft echter maar 2 Re-Joins die hij mag uitdelen.
  10. Wanneer een speler een factie gekozen heeft is het niet toegestaan om staatsgeheimen te verkopen aan de tegenstander. Je blijft trouw aan je factieleider tot je verslagen bent.
  11. Nadat dag 1 voorbij is en je hebt nog geen factie gekozen mag je ook in de tijd tot dag 2 jezelf “verkopen” en factieleiders mogen ook lobbyen voor meer spelers.
  12. Wanneer je als teamlid van een factie verslagen wordt en je wordt geen deelnemend teamlid van de veroveraar wordt houdt voor jou de compo op.
  13. Puppet landen mogen enkel spelers zijn. AI-landen worden veroverd en overgenomen en eventueel verdeeld onder teamgenoten.
  14. AI-landen mogen niet de factie joinen, Non Aggression Pacts en al het andere is wel toegestaan.
  15. Het gebruik van Nuclaire wapens evenals “Space Marines*” en “Research Juggling*” zijn niet toegestaan tijdens deze compo. Men wint door bloed, zweet en tranen.
  16. Pas op 1 januari 1940 mag het los gaan. Dit om minder snelle spelers een kans te geven. Je mag dus al wel Justify Wargoal doen in 1939 maar pas op 1-1-1940 Declare War.  Deze regel geldt alleen m.b.t. oorlog tegen andere speler te verklaren.
  17. Stuur geen volunteers naar AI-landen als ze in oorlog zijn met een speler. Equipment mag wel.

* Space Marines = 1 tank brigade bij je infantry doen zodat ze “armor” hebben en door normale infantry divisions geen damage kunnen krijgen dankzij deze armor.
* Research Juggling = Expres je research slots niet gebruiken en zo 30 dagen opsparen zodat je in 1x 120 dagen research in 30 dagen tijd kan doen.

Tips

  • Wees slim, gebruik de Whisperfunctie, Steam, Whatsapp, face-to-face als je even samen buiten staat of noem maar iets om tot elkaar te komen zonder het kenbaar te maken aan de rest.
  • Hoewel we allemaal op Teamspeak zitten kan je met je team een ander medium aanspreken om in het geheim verder samen te heulen terwijl je op Teamspeak blijft om geen verdenkingen op te wekken. Denk aan Discord, Skype of zelfs de Steam Voice Chat.
  • Ben je als speler al benaderd? Wees slim en zeg dit niet tegen degene die jou probeert voor zich te winnen. Gebruik dit om informatie te winnen voor je eigen team.
  • Wees als factieleider niet te gretig met je info maar doe wel je best jouw politieke standpunt te “verkopen”.
  • Je kan jezelf ook zo lang mogelijk neutraal houden en zorgen dat jouw land het ontmoetingspunt wordt van 2 facties die om jou moeten strijden. De veroveraar wint jouw loyaliteit…mits hij dit wil uiteraard.
  • Maak jezelf interessant, verover veel AI-landen of schakel een speler uit waardoor je opvalt.
  • Benieuwd of een land tot een speler behoort? Rechtermuisklik op het land dan zie je zijn naam rechtsboven.

Je kan natuurlijk ook even de zaal inkijken en je vlaggenkennis het werk laten doen. Let wel op dat het land in-game qua vlag niet meer overeenkomt met de realistische vlag wanneer bijvoorbeeld Frankrijk Fascistisch is geworden.

Tactiek Bespreken

Factieleiders krijgen aan het begin van de compo ieder een kaart en een marker. Je kan je als team of als teamgenoten onderling even terugtrekken om tactieken te bespreken. Let wel dat de game hiervoor niet op pauze of langer gezet wordt.

Zo hoef je geen gebruik te maken van het Ping systeem in game wat iedereen kan zien en uiterst irritant is voor de rest.

Winnen

Winnen kan als factie op 2 manieren

Je kan winnen door de 2 andere facties uit te schakelen. Dus verover Duitsland, Rusland en Noord-Amerika.

Of je gaat helemaal Full-RISK style en….

…verover als factie 100 landen.

Het factieland telt niet mee. Maar veroverde spelers of ze zich nou aangesloten hebben of dat je ze door oorlog veroverd hebt tellen ook als een land.

Bezit een enkele speler al meerdere landen door oorlog dan tellen al die landen mee in de telling wanneer hij een factie joined inclusief zijn eigen land.

Presets