League of Legends Compo regels

De compo van League of Legends wordt gespeeld met behulp van bijgaand speelbord.

Vooraf worden vaste willekeurige teams gemaakt, dit gebeurd door 3 potjes te maken waar diverse klassen spelers in komen.
Dus 1 potje met de Gold 1/Platina spelers, 1 met Silver 2 tot Gold 2 spelers en 1 met bronze 5 tot Silver 3 spelers.

Een team van 5 zal bestaan uit: 2 uit pot 1 , 2 uit pot 2 en 1 uit pot 3.
De compo is gebaseerd op het spelen van ARAM (All Random All Mid)

*Ieder team krijgt 1 pion aangewezen, onthoud jullie kleur goed!
*
Het team mag de pion pas verplaatsen nadat er een potje ARAM is gespeeld.

Vooruit komen op het speelbord en winnen!

In plaats van een dobbelsteen wordt het aantal stappen dat gezet mag worden gebaseerd op hoe snel een potje gespeeld wordt. Het team dat als eerste de vijandelijke Nexus behaald heeft gewonnen!

Het winnende team mag zetten:

Tot 15 minuten = 7 stappen
Tot 18 minuten = 6 stappen
Tot 20 minuten = 5 stappen
Tot 23 minuten = 4 stappen
Tot 25 minuten en verder = 3 stappen

Het verliezende team mag zetten:

Tot 15 minuten = 1 stap
Tot 18 minuten = 1 stap
Tot 20 minuten = 1 stap
Tot 23 minuten = 2 stappen
Tot 25 minuten en verder = 2 stappen

Surrender.
Zijn jullie als team de match zat en willen jullie per se stoppen dan mag je uiteraard opgeven. Weet wel dat dit voor jullie als verliezend team geen recht geeft tot het zetten van een stap en het winnende team het aantal stappen wint behorend tot de tijd dat de match geduurd heeft.

 

It’s a trap!
Op het speelbord bevinden zich een aantal vallen, sommigen zijn in jullie voordeel en sommigen niet.

Caitlyn – Ace in the Hole
Als Caitlyn kunnen jullie tot aan maximaal 6 plaatsen vooruit een vijandelijk team raken. Eenmaal geraakt moet het vijandelijke team 3 plaatsen terug. Raakt het dichtstbijzijnde team, in geval er meerdere teams op dezelfde plek staan maakt Caitlyn een keuze welk team ze raakt.
Werkt niet in bosjes.

Nocturne – Paranoia
Als Nocturne zien jullie alle vijandelijke teams tot maximaal 6 stappen vooruit, jullie lanceren naar dit team toe waardoor beide teams op dezelfde plek komen te staan. Staat er een team op Gangplank dan mag Cannon Barrage niet ook gebruikt worden door Nocturne.
Werkt niet in bosjes.

Gangplank – Cannon Barrage
Als Gangplank geven jullie het schip de opdracht de overige teams te raken. Eenmaal geraakt zetten deze teams zich 2 plaatsen terug.
Werkt ook in bosjes.

Ahri – Spirit Rush
Spring voorbij de Turret dankzij de Dash van Ahri.

Twisted Fate – Destiny/ Gate (True Sight)
Als Twisted Fate worden alle teams op het speelbord zichtbaar, hierdoor kunnen jullie naar hun locatie teleporteren en komen jullie op dezelfde plek te staan.

Kled – Chaaaaaaaarge!!!
Kled springt op Skaarl, jullie volgende aantal stappen wordt verdubbeld!

Karthus – Requiem (True Sight)
Als Karthus raken jullie de overige vijandelijke teams waardoor zij 2 stappen terug moeten zetten.

Jarvan IV – Cataclysm
DAMACIAAAAA!!! Als Jarvan IV springen jullie op een vijandelijk team tot maximaal 3 plaatsen vooruit.
Dit resulteert in een krater waardoor de vastgezette teams (op Jarvan IV zelf na) hun volgende beurt gehalveerd mag zetten met een minimum van 1 stap. Werkt op meerdere teams die op dezelfde plaats staan, Jarvan IV bepaald zelf waar hij terecht komt (max. 3 stappen vooruit) werkt ook op Darius. Mag Apprehend niet gebruiken als Jarvan IV zijnde.

Darius – Apprehend
Als Darius kunnen jullie tot aan maximaal 2 plaatsen vooruit een vijandelijk team naar jullie toe trekken waardoor beide teams op dezelfde plek komen te staan. Werkt op meerdere teams die binnen range staan.
Werkt ook in bosjes.

Kassadin – Riftwalk
Teleport jezelf voorbij de Turret dankzij de Riftwalk van Kassadin.

Blitzcrank – Rocket Grab
Als Blitzcrank schiet jullie hand naar voren tot aan maximaal 6 plaatsen vooruit waardoor jullie het team voor jullie naar jullie toe trekt, hierdoor komen beide teams op dezelfde plek te staan. Raakt het team dat het dichtstbij staat, in geval er 2 of meerdere teams op dezelfde plek staan kiest Blitzcrank het team dat hij wil raken.
Werkt niet in bosjes.

NB:
*Op een Champion staan betekend direct de power gebruiken, staat er geen team voor jullie? dat is dan heel jammer.
*Een power is niet herhaaldijk te gebruiken.

Bosjes
Een bosje werkt altijd in het voordeel, uiteraard zijn er champions met True Sight dus echt veilig zijn jullie niet.

Turrets
Op het speelbord zijn 3 Turrets te vinden en diverse bosjes. Als je als team eindigt voor een Turret dan vluchten jullie het bosje achter jullie in. 

-Eenmaal voorbij de Turret is het gevaar voorbij.
-De vakjes waar de turrets op staan zijn geen staanplaatsen.
-Defence Cards Olaf en Lissandra (Alt.) werken niet op Turrets

Defence Cards

Als team krijgen jullie na jullie eerste match allemaal een Defence Card en hier bestaan 4 verschillende in. Deze kaarten zijn alleen in te zetten wanneer jullie met een ander team een plaats delen.
Na het inzetten leveren jullie de kaart in, per compo krijgen jullie er maar 1 gebruik hem daarom wijs.

Lee Sin- Dragons Rage
Het team waar jullie een plek mee delen krijgt een trap in de maag en vliegt een plaats achteruit.

Werkt tegen:
– Vijandelijke teams

Werkt niet tegen:
– Olaf – Ragnarok
– Lissandra – Frozen Tomb (Alt.)
– Jarvan IV – Cataclysm

Olaf – Ragnarok
Het team waar je een plaats mee deelt is van plan zijn Defence Card te gebruiken of een Champion heeft het op jullie gemunt, dankzij Ragnarok doet dit jullie helemaal niets.
Hiermee verspelen jullie ook de kaart mits jullie besluiten hem niet te gebruiken dan ondergaan jullie het effect dat op jullie wordt gebruikt.

Werkt tegen:
– Gangplank – Cannon Barrage
– Karthus – Requiem
– Lee Sin – Dragons Rage
– Lissandra – Frozen Tomb

Werkt niet tegen:
– Caitlyn – Ace in the Hole
– Darius – Apprehend
– Blitzcrank – Rocketgrab
– Nocturne -Paranoia
– Twisted Fate – Destiny/ Gate
– Jarvan IV – Cataclysm
– Turrets

Teemo – Noxious Trap
Geen League of Legends zonder de Paddo’s van Teemo!
Zet jullie val neer op de plek waar beide teams staan, zodra het vijandelijke team mag bewegen worden het aantal stappen dat ze mogen zetten gehalveerd. Mag het vijandelijke team maar 1 stap zetten? dan zijn zij volledig bevroren voor 1 ronde.

De Paddo blijft nog 1 beurt van kracht, hij blijft dan staan op de plek waar jullie voor het laatst stonden. Komt een team na jullie vertrek op jullie oude plaats te staan dan heeft de Paddo nog effect op hun volgende stappen.

Werkt tegen:
– Vijandelijke teams
– Jarvan IV – Cataclysm

Werkt niet tegen:
– Olaf – Ragnarok
– Lissandra – Frozen Tomb (Alt.)

Lissandra – Frozen Tomb
Een kaart met 2 kanten, gebruik hem om het vijandelijke team te bevriezen waardoor dit team 1 ronde stilstaat.
Of wordt tijdelijk onaantastbaar en annuleer het effect dat op jullie wordt gebruikt. In beide gevallen spelen jullie de kaart en leveren hem weer in.

Werkt tegen:
– Vijandelijke teams
– Lee Sin – Dragons Rage (Alt.)
– Teemo – Noxious Trap (Alt.)
– Lissandra – Frozen Tomb
– Karthus – Regiuem (Alt.)
– Gangplank – Cannon Barrage (Alt.)

Werkt niet tegen:
– Caitlyn – Ace in the Hole (Alt.)
– Darius – Apprehend (Alt.)
– Blitzcrank – Rocketgrab (Alt.)
– Nocturne – Paranoia (Alt.)
– Twisted Fate – Destiny/ Gate (Alt.)
– Jarvan IV – Cataclysm (Alt.)
– Turrets (Alt.) 

Flash Cards

Met de Defence Card krijgt ook ieder team een Flash Card. Ook hier krijgt ieder team er maar 1 van gebruik hem daarom net zo wijs.

De Flash Card gebruik je om zowel 2 plaatsen vooruit als achteruit te gaan. Dit laatste klinkt onlogisch maar soms is het verstandiger het bosje achter je in te duiken dan de gevaren onder ogen te moeten zien die zich 2 plaatsen vooruit bevinden.

Flash Cards mogen gebruikt worden om naar een Champion vak toe te springen en daar gebruik te maken van zijn/haar Ability.

Kijk uit dat je buiten bereik bent van bijv. Caitlyn na je Flash. Blijf je binnen bereik kunnen jullie alsnog geraakt worden.

Flash Cards mogen niet gebruikt worden om de laatste Turret voorbij de gaan en zo het spel te winnen.

NB:
*In geval meerdere teams dan 2 dezelfde plaats delen dienen jullie een team doelwit te maken voor jullie te spelen effect.
*Een team dat de Trap van Teemo passeert terwijl ze niet op dezelfde plek staan dan jullie heeft dit geen effect.
*Defence Cards mogen gespeeld worden nadat Champions als Nocturne of Blitzcrank gebruikt worden door beide teams, dus Darius kan iemand naar zich toe trekken en door Lee Sin te spelen nog een plaats naar achter te trappen.