WoT Compo Regels

Deze competitie is zodanig gemaakt dat hij door zowel teams van 2 als teams van 4 spelers gespeeld kan worden. Aan het begin worden teams samengesteld deze teams spelen 2x tegen elkaar waarbij na de eerste ronde de startposities van de teams op de kaart worden gewisseld. Ieder potje duurt 15 minuten. Na deze 2 potjes komt er 1 winnaar uit* waarbij ieder lid uit dat team 2 punten verdient. De verliezer krijgt geen punten. De totale score vertaald zich uiteindelijk tot een individuele score en dus ook winst.

De competitie is afgelopen wanneer er door 1 speler 30 punten zijn vergaard. Een tweede en derde plaats volgen direct daarna*.

Gelijkspel
*In geval van gelijkspel spelen beide teams nog 1 eliminatieronde op de map Ghost Town, hierbij is van belang dat er geen basis/vlag wordt gevangen (ook geen poging tot) het team dat dit wel doet verliest automatisch deze ronde. Betreft het gelijkspel zich op basis van een eindstrijd tussen spelers die strijden om een eerste, tweede of derde plaats dan worden er nieuwe teams gemaakt waarbij de betreffende spelers al direct ingedeeld worden tegenover elkaar, de rest van het team wordt daarna op normale wijze aangevuld.

Speelbord

Deze competitie wordt gespeeld met het speelbord en toebehoren.

Het bord kent een aantal lege vakken, de ronde vakken zijn Platoon Slots, door middel van een ‘Blind Pick’ systeem worden fiches met speler namen er op neergelegd. Iedere speler krijgt daarmee ook een nummer. De bovenste rij van 4 vertegenwoordigd Team Able en de onderste rij Team Baker, de 4 rechthoekige vakken tussen de teams in zijn kaartvakken waar het type Tank komt te staan door hetzelfde Blind Pick systeem.
De spelers voor en achter deze kaart moeten dus met dit type Tank spelen dit kan zijn : Heavy, Medium, Light of Tank Destroyer. Van iedere type tank bestaan 4 kaarten op de Artillery na, hier is maar 1 kaart van in het deck. Het kan dus zijn dat een potje bestaat uit bijvoorbeeld 3 Heavy en 1 Light tank of 1 Medium, 1 Tankdestroyer en 2 Heavy.

Nadat de pot voorbij is gaan de kaarten uit het deck tot het deck op is en begint de stapel na goed geschud te hebben weer opnieuw.

Speelmap

Nadat de teams gemaakt zijn en de Tank types bekend moet alleen de map nog besloten worden. Dit doe je met behulp van de extra kaart met de getallen 1 t/m 27 erop, met daarachter de naam van de map en daarbij ook het embleem van het gametype.

Verschillen in types:

Standard – Capture the Flag
Beide teams moeten elkaars vlag/basis zien te veroveren of elke speler van het vijandelijke team zien uit te schakelen.

Encounter – King of the Hill
Beide teams moeten 1 vlag/basis zien te veroveren die zich tussen hen in bevind of elkaar zien uit te schakelen.

Assault – Offence & Defence*
Team A moet verdedigen en Team B elimineren of zien te overleven, Team B moet Team A elimineren binnen de gestelde tijd.

Het bepalen van de map en gametype wordt besloten door een willekeurig nummer te trekken.
Na het bepalen van de Map(s) blijven de nummers uit de roulatie tot alle nummers getrokken zijn.

*Assault wordt in geval van teams van 2 een Standard Battle.

Tank Bann  *(geldig vanaf 2021)

Nadat alles is neergelegd mag ieder team in overleg met elkaar een Land en Type bannen van de huidige battle.
Voorbeeld:
Op het Speelbord liggen 2 Heavy Tanks, 1 Medium Tank en 1 Tank Destroyer. Team 1 legt de kaart Rusland + Heavy Tank neer. Geen van de Teams mag dus een Heavy Tank gebruiken van Russische afkomst. Team 2 legt de kaart Duitsland + Tank Destroyer neer. Geen van de Teams mag dus een Duitse Tank Destroyer gebruiken. De Medium Tanks zijn dus niet genoemd en beide teams mogen daar in kiezen wat ze willen.

*Deze bann’s worden bepaald nog vóór de FUBAR Cards worden uitgedeeld.

FUBAR Cards

Tot slot zijn er nog FUBAR Cards om elkaar lekker in de weg te zitten en/of het jezelf makkelijker te maken. Bij winst van 4 punten krijg je een FUBAR Card of je koopt er één voor 1 punt. Per potje mogen er 2 FUBAR Cards per team ingezet worden. Voor de competitie zijn er 6 typen FUBAR Cards gemaakt*:

Map Re-roll

Wordt er een map gerold die jou niet helemaal ligt of heb je deze map al iets te vaak gehad tijdens de competitie? Dan kan je deze kaart inzetten, je mag dan opnieuw gooien met de dobbelstenen met het risico dat je dezelfde map weer gooit.

Type Re-draw

Ben je het niet eens met het type Tank dat je moet gaan spelen of ben je doodsbang voor je tegenstander die zijn lievelingstype toebedeeld krijgt? Zet de kaart in en maak het jezelf makkelijker en/of je tegenstander moeilijker. De kaart op jouw plek gaat van het speelbord en uit het deck en er mag een nieuwe kaart uit het deck getrokken worden met het risico dat hetzelfde type hier uit kan komen.

Position Swap

Je ziet dat jouw teamgenoot dat type mag gaan spelen waar jij zo goed in bent. Of je ziet dat je teamgenoot in tranen uitbarst met zijn toebedeelde type? Met deze kaart help je hem en/of jezelf en maak je het je tegenstander ook weer net even wat moeilijker.

GeStaPo

Je bent ontdekt en zorgt dat je vlucht naar het andere team. Ben jij de gelukkige bezitter van deze kaart? Dan mag je hem inzetten als je denkt betere kansen te kunnen maken bij de vijand. Je kiest een teamlid van het vijandelijke team die jij wenst te vervangen, om het niet al te veel op te laten vallen moet hij wel jouw plek vervangen. Dit mag iedereen zijn die meedoet aan de compo.

 The Strategist

Een echte Strategist bepaald waar het gevecht zal plaats vinden.
Je bepaald (met je team) welke map het gaat worden.

De NSB’er!

Jullie spion bij het vijandelijke team is ontdekt en moet vluchten. Wissel hem met iemand uit jullie rangen. Dit mag iedereen zijn die meedoet aan de compo. Jijzelf mag niet wisselen.

*Er is nog een enkele 7e Bonuskaart gemaakt, deze kaart betreft een X bedrag aan Gold. Trek jij deze kaart? Dan is dit voor jou!

Restricties

Zoals bij elke competitie gelden er een aantal restricties, hieronder lees je wat wel en niet toegestaan is om zo een leuke en eerlijke competitie te houden met en tegen je FRUIT maatjes.

Verboden:

– APCR Rounds (Gold Ammo)
– HEAT Rounds
– Large Repair Kits
– Large First Aid Kits
– Automatic Fire Extinguishers
– 105-octane Gasoline
– Extra Combat Rations
– Improved Combat Rations
– Case of Cola
– Chocolate
– Pudding and Tea
– Strong Coffee
– Onigiri
– Buchty
– Coffee with Cinnamon Buns
– Bread with Smalec
– Spaghetti with Meat Sauce
– Equipment gekocht met Bonds
– Gebruik van elke Mod die de gameplay kan beïnvloeden*

Toegestaan:
– Equipement, elk type
– Directives
– Elke Tier 5 tank, inclusief Premium Tanks
– DERP guns
– Camouflage
– Crew Skills, elk type
– High Explosive Rounds

Bij het niet naleven van deze restricties door spelers verliest zijn team direct de ronde.

*Om jezelf gerust te stellen kan je jouw tegenstander die jouw tank one-shot te monitoren. Er bestaat 1 Mod (van Youtuber Quickybaby) die het registreren van Ammo Type toestaat. Zo kan je direct zien met welk type Round je tank geraakt werd. Is dit APCR of HEAT? geef het direct door!

Deze Mod is overigens volkomen legaal te downloaden en te installeren.

Klik op deze link om de XVM mod van Quickybaby te bekijken en in een link onder de video te downloaden.

Leave a Reply