FRUIT Classics

FRUIT Classics: Company of Heroes

Ook Company of Heroes behoort (nog steeds) aan het historisch arsenaal aan games binnen FRUIT, nu na ruim 10 jaar het tweede deel uit is en daarmee ook gelijk de E-Sports sector bestormde tellen we die niet eens meer mee. Bij Classics hoort geen E-Sports en Company of Heroes en Company of Heroes 2 zijn twee totaal verschillende games qua game play.

Company of Heroes werd vooral door TheKillerBee, Th3BlackShadow, Viddian en The Nazbuu gespeeld. Maar niet veel later kregen ook Jokeman, FREAK! en Soldier de smaak te pakken dit heeft zeker leuke LAN party’s opgeleverd….pijnlijk…maar wel leuk.

company-of-heroes
In het kort:

Company of Heroes was destijds zeker een revolutie op het gebied van RTS games, één van de eerste games die we speelden waar we te kampen hadden met een popcap…wat een ramp! En als je dat al erg genoeg vond dan zat je ook nog eens met een nieuw grondstof systeem. Dit gaat namelijk door middel van punten overnemen en elk punt stelt een bepaald grondstof voor zoals Fuel, Ammo en Manpower die laatste bepaalde dan ook nog eens je max popcap. Je ziet het al voor je denk ik dit was geen spelletje waarbij je achteroverzittend kon gaan zitten klikken en bier zuipen. Nee dit was rechtop in je stoel linkerhand op je macro’s en muis in de aanslag want als je geen razendgoede start maakt dan ben je de klos. Hierbij kwam gelijk ook de twee verschillende speelstijlen van TheKillerBee samen met Th3BlackShadow tegenover die van Viddian samen met The Nazbuu. De gebroeders KillerBee en BlackShadow waren namelijk van de ‘Rushgames’ zo snel mogelijk je sterkste tanks uit de grond stampen en in een rechte lijn naar de vijandelijke basis, stats bekijken replay opslaan en door naar je volgende pot. Viddian en Nazbuu waren wat relaxter in speelstijl, eerst inderdaad de belangrijkste punten overnemen en gelijk daarna een ‘bottleneck’ opzoeken en dichtmetselen die handel. Terwijl de AI met man en macht dat ene bruggetje over probeert te komen bouwden we dan rustig onze helft van de map vol en als alles naar wens was gingen we via de achterdeur bij de vijand naar binnen.

Een geweldige game dus met veel variatie en als je eenmaal aan de verandering gewend bent dan wil je eigenlijk niets liever meer dan op deze manier spelen en geef nou toe in WWII werden er ook niet 30 tanks instant uit de grond gestampt.

Herinneringen:

De keren dat we met 4 man of meer speelden waren ruimschoots aanwezig maar de talloze potjes die Viddian en ik speelden samen op mijn zolderkamer waren nog het meest legendarisch. Hele maps werden binnen no-time omgetoverd tot complexe forten bezaaid met tanktraps en zandzakken, bunkers en loopgraven en noem maar op of het was er. Uiteraard zorgden we wel dat we een map speelde waar ook daadwerkelijk een Bottleneck in mogelijk was want was dit niet het geval dan kregen we het moeilijk en niets is vervelender dan te zien dat heel je netwerk aan loopgraven en zandzakken kapot geschoten zien worden omdat er ineens een tank ergens opduikt. Ik nam meestal een ondersteunende rol aan om Viddian’s pad vrij te bombarderen met maar liefst 8 Houwitser kanonnen, zeker als je ze concentreerde op één punt was het dolle pret de Duitsers vlogen je dan letterlijk om de oren. Viddian bouwde intussen een Sherman tank leger en deze kon je per tank aanpassen zo zat er bij één een vlammenwerper op dat wonderen deed tegen infanterie en de ander had een bulldozer-schuif om tanktraps weg te halen maar mijn favoriet was dan nog de mijnenveger….een rails met losse stalen kettingen er aan die als een soort grasmaaier heel hard ronddraaide….je snapt wel dat wij daarmee geen mijnen veegden….maar wel Duitse infanterie.

Company of Heroes nu:

Ondanks dat deel 2 veel meer opties biedt door een profiel te beheren waarbij je ook dingen kan vrijspelen blijft het origineel favoriet bij de old-school fans. Simpelweg omdat het geen agressieve game play bevat en je op je dooie akkertje dingen kan bouwen. Het wordt nog regelmatig aangezet en van tijd tot tijd is er zelfs nog een mini-LAN in te vinden bij FRUIT, we merken wel dat deel 2 begint te leren van de fouten die het gemaakt heeft en de fans die ze teleurstellen ze worden wat milder, de AI wat minder agressief en in sommige maps kunnen nu ook Bottlenecks gecreëerd worden. We zullen het zien want de Russen zijn een nieuwe factie die je hier kan spelen en met de nieuwe uitbreiding The Western Front Armies zijn ook de Amerikanen weer terug in de game.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.