StarCraft II – De mods.

Met een 9,5 is StarCraft II: Wings of Liberty één van de beste games van dit jaar. Met ongelofelijk veel plezier heb ik het singleplayeravontuur uitgespeeld en ik kijk reikhalzend uit naar het vervolg in de vorm van StarCraft II: Heart of the Swarm. Blizzard kennende duurt dat nog een tijd. Gelukkig is StarCraft II meer dan een singleplayeravontuur. Het heeft een haast perfecte multiplayer, die helaas veel mensen afschrikt. Er heerst een algemene tendens bij onervaren spelers dat je standaard in de pan wordt gehakt als je de multiplayer gaat spelen, wat in de praktijk door de Battle.net-matchmaking best wel mee valt.

Als je het ondanks mijn aanmoediging toch niet durft te doen, dan is er gelukkig nog de mogelijkheid om straks aan de slag te gaan met een aantal mods, die een compleet andere kijk op de bestaande StarCraft II-gameplay geven. Deze mods worden allemaal door Blizzard zelf gemaakt en worden tussen eind 2010 en midden 2011 allemaal gratis uitgebracht. Het is een uitstekend voorbeeld van de fanservice waar Blizzard zo bekend om staat. Op de BlizzCon van dit jaar werden er vier mods aan ons voorgesteld.

StarCraft II DotA

De belangrijkste mod die werd getoond is zonder twijfel StarCraft II DotA. DotA staat voor Defense of the Ancients, wat op zijn beurt weer een zeer populaire mod is voor WarCraft III. De DotA-mod gooit de bekende StarCraft II-gameplay grotendeels overboord en ruilt die in voor een team-based strategieconcept. Oké, die beschrijving is erg wazig, maar het komt erop neer dat je het in een team van vijf man opneemt tegen een ander team. Elke speler kiest voor één van de beschikbare helden, waarbij elke held voor- en nadelen kent. Zo zijn er grote, lompe helden die langzaam voortbewegen, maar heel wat aanvallen kunnen incasseren en daar tegenover staan kwetsbare helden die zeer snel over het speelveld bewegen. Beide teams hebben als doel om de vijandelijke basis uit te schakelen. Wat volgt is een zeer interessante loopgravenoorlog, waarin je door een goede samenwerking met je maten steeds dichter bij de basis komt. Daar wordt de strijd nog intenser, omdat de verslagen vijanden bij hun basis spawnen. Dus hoe dichter je daar bij komt, hoe meer tegenstand je krijgt. Het pad tussen de basis en het slagveld wordt voor hen namelijk kleiner.


De kans is heel klein dat je bij een eerste aanval de vijand gelijk in de pan hakt. Die vijanden hebben namelijk de kans om terug te komen en in dit geval ben jij meestal al een hoop van je hit points kwijt. Toch zorgt een eerste gewonnen veldslag wel voor een belangrijk voordeel bij de respawn. Door de verzamelde ervaringspunten stijg je in level en word je sterker. Bovendien verdien je per verslagen vijand kristallen, waarmee je tijdelijke upgrades kunt kopen. Denk daarbij aan een tijdelijk verhoogde snelheid of een verbeterd schild. Door deze upgrades op het juiste moment in te zetten zorg je ervoor dat de strijd steeds meer in jouw voordeel beslist wordt.

StarCraft II DotA zit nu al erg sterk in elkaar, is zeer vermakelijk en is bovendien een uitstekend alternatief op de gewone multiplayermodus. Het is een stuk minder ‘eng’ om in deze mod te verliezen en daardoor ben ik eerder geneigd om een nieuw potje op te starten. Ja, deze mod kan een zeer groot succes worden!

Left 2 Die

Left 2 Die staat van de vier mods het dichts bij de traditionele StarCraft II-gameplay. De mod is eigenlijk een uitbreiding op de missie Outbreak, waarin je te maken hebt met een dag-en-nachtcyclus. Overdag val jij de gebouwen van gemuteerde wezens aan, terwijl die groep jou ’s nachts lastig komt vallen. Left 2 Die kan alleen worden gespeeld, maar komt beter uit de verf in een coöperatieve modus, waarin je het met een vriend of vriendin opneemt tegen hordes vijanden.


Het grote verschil met de missie Outbreak zit in de intensiteit van vijandelijke aanvallen. De aanvalsgolven die ’s nachts plaatsvinden worden steeds heviger. Tijdens de eerste aanval heb je ter verdediging genoeg aan een paar mariniers in een paar bunkers, maar bij de tweede aanval krijg je al te maken met Boomer-achtige wezens. Daarmee is Left 2 Die een prachtige ode aan Left 4 Dead.

Left 2 Die is door de stijgende moeilijkheidsgraad een perfecte uitdaging voor de zogenaamde turtles (liefhebbers van het base-building) onder ons. Met het simpelweg opbouwen van een ondoordringbare basis en het bouwen van een enorm leger kom je nergens. Je moet en zal een agressieve tactiek oppakken, omdat de vijand simpelweg steeds sterker wordt. Ikzelf heb dat op een pijnlijke manier ondervonden. Tijdens de derde wave was het duidelijk dat ik op het verkeerde paard had gewed en in plaats van het verbeteren van mijn basis er verstandiger aan had gedaan om een groot leger te bouwen. De gemuteerde vijanden kwamen werkelijk uit alle hoeken en gaten en wisten met hun dodelijke aanvallen binnen no-time mijn matige verdediging op te blazen, om mij met een Game Over-scherm achter te laten. De lol die ik er aan beleefde, maakte gelukkig veel goed.

StarJeweled

Waar Left 2 Die een ode is aan Left 4 Dead, daar is StarJeweled een eerbetoon aan Bejeweled. In StarJeweled krijg je met een Bejeweled-achtig speelveld te maken en is het de bedoeling om rijen van drie of meer dezelfde iconen te maken. Zo speel je die iconen weg, scoor je punten en maak je kans op zogenaamde chains. Het is bekende kost, die we in elke ‘drie-op-een-rij-variant’ terugzien. De verschillende iconen hebben geen speciale betekenissen, allen zijn ze evenveel punten waard. Om echt veel punten te scoren moet je of langere rijen wegspelen, of chains maken.


Vervolgens moet je die punten inzetten om manschappen te kopen. Daarbij komt een stukje tactiek om de hoek kijken. De lichte militairen zijn goedkoop, maar weinig effectief, terwijl de zwaardere eenheden een hoop punten kosten, maar langer meegaan. Wie uiteindelijk met zijn manschappen de vijandelijke basis weet te vernietigen, die wint. In de praktijk leek de beste tactiek om steeds kleine eenheden aan te schaffen, om aan het einde met een vernietigende rush de genadeslag toe te brengen. Ook deze mod is grappig, hoewel hij het op langere termijn waarschijnlijk moet afleggen tegen bovenstaande mods.

Aiur Chef

De laatste mod is tegelijkertijd ook de vreemdste van allemaal. In Aiur Chef neem je het tegen zeven andere spelers op en moet je hen verslaan door te koken. Ik maak geen geintje, het is echt het doel van de mod. Daarvoor ga je in verschillende rondes op zoek naar ingrediënten om het perfecte gerecht mee te maken. Dat doe je op een grote speelmap, waar jouw tegenstanders tegelijkertijd rondlopen en je soms met hen moet knokken voor een paar bananen.


Gemaakte gerechten zorgen niet alleen voor punten, die uiteindelijk bepalen wie er wint, maar ook voor speciale krachten om je tijdens de gevechten bonussen te geven. Het is dus aan het begin van het spel belangrijk om te weten wat je gaat doen. Ga je op zoek naar een speciaal ingrediënt of gebruik je het eerste ingrediënt dat je tegenkomt om daar een gerecht mee te maken, om zo als een sterker personage de wereld te betreden en de vijanden te verslaan. Het is een beetje vreemd, maar wel lekker.


Met de mods wordt de levensduur van StarCraft II: Wings of Liberty absoluut verlengd. StarCraft II: DotA wordt erg leuk en Left 2 Die is een ode aan misschien wel het leukste level in de game. De andere twee mods zijn in dat opzicht wat vreemder, maar met het prijskaartje van nul euro wel interessant genoeg om zeker een keer te proberen.

Leave a Reply